Tips voor zoekmachine optimalisatie
 

Ben jij een beginner in de online wereld? Dan begrijpen we goed dat het allemaal een beetje spannend is. Vooral hedendaags is het internet niet meer weg te denken uit ons bestaan. Daarom wil ook elk bedrijf bovenaan staan in de zoekresultaten. Helaas gaat dit niet vanzelf, hier is tijd en dus geduld voor nodig. Graag delen wij wat tips voor zoekmachine optimalisatie met jou, zodat je alvast een begin kunt maken. 

Basisregels voor SEO

Als je de basisregels in acht neemt ben je al een heel stuk op de juiste weg. Voordat de tips komen, moet je weten dat er een verschil is tussen on-page en off-page SEO. On-page SEO heeft betrekking op alles wat je zelf kunt doen. Denk hierbij aan optimalisatie van inhoud tot technische aspecten, zoals metadata, koppen, url structuur, navigatie, laadsnelheid en meer! 

Off-page SEO zijn processen en activiteiten die buiten de website om uitgevoerd worden om de autoriteit, betrouwbaarheid en relevantie op de website te verbeteren. Hiermee maak je Google duidelijk dat je website de moeite waard is om te bezoeken. Denk hierbij aan kwalitatief hoogstaande backlinks. Dit zijn hyperlinks vanaf andere websites die zelf ook hoog scoren. Maak gebruik van de juiste Social Media kanalen en geef bezoeker de kans om de content op hun eigen social kanalen te delen. Verstuur eens nieuwsbrieven per e-mail of schrijf als gast-auteur een artikel op een externe blog (die vervolgens weer linkt naar jouw website). De kwaliteit van je hosting provider of het vinden van jouw gegevens in Google Business (reviews) zijn ook een onderdeel. Maar je kwam hier uiteindelijk om tips te ontvangen met betrekking tot zoekmachine optimalisatie, bij deze.

Belangrijke tips voor zoekmachine optimalisatie

Start altijd met het analyseren van je eigen website. Ken je doelgroep en dus jouw bezoekers. Denk na over de (potentiële) bezoekers en bekijk waarom ze jouw website zouden bezoeken. Welke zoekwoorden zouden ze gebruiken? Welke termen, zinnen of vragen stellen zij Google? Door de zoekintentie in kaart te brengen, is het makkelijker om een structuur op te bouwen. 

Als je begint met schrijven, dan moet je inhoud schrijven die je zelf zou willen lezen. Het moet interessant, nuttig en ook boeiend zijn. Begin niet met het kiezen van zoekwoorden en ga hier je content rond schrijven. Bedenk eerst een boodschap, speel in op wat de klant zoek, geef ze antwoord op de gestelde vragen en reik een oplossing aan op problemen. Als je de content hebt geschreven, is de kans al zeer groot dat je een aantal zoekwoorden hebt gebruikt. Nu de content staat is het makkelijker om zoekwoorden aan zinnen toe te voegen. De content kun je vervolgens optimaliseren met behulp van pagina titels, tabtitels, meta omschrijvingen, kopteksten en alt titels voor afbeeldingen. 

User Experience

Als je de inhoud hebt afgestemd op die van de gebruiker, dan ben je er helaas nog niet. Als jouw website lelijk is, geen navigatie structuur bevat en traag is, dan zijn voorgaande inspanningen vrijwel nutteloos. Denk dus ook na over de gebruikerservaring. In jargon spreken wij over ‘user experience’ of UX. De laadsnelheid van je website is hierin een belangrijk onderdeel, want wanneer jouw website niet binnen 2 seconden geladen is, kun je hem beter niet maken. 

Zoekmachine optimalisatie voor mobiel

Tegenwoordig wordt ruim 70% van de zoekopdrachten uitgevoerd op een mobiel apparaat, hetzij een smartphone of tablet. Daarnaast doet een mobielvriendelijke website het ook beter in de hedendaagse zoekresultaten. Dit komt omdat Google de mobiele versie van jouw website in mei 2019 heeft bestempeld met ‘belangrijker als desktop’.  Dit houdt in dat jouw website eerst wordt gecrawld op de mobiele versie en daarna op de desktop versie. Ik geloof dat er ook nog een dag komt dat Google 'mobiel onvriendelijke websites’ helemaal niet meer crawlt. 

Gebruik Social Media

Social Media, we kunnen niet meer zonder. Google weet dit en neemt de sociale resultaten ook mee in de waarde van de website. Daarnaast worden de sociale kanalen zelf ook vaker zichtbaar tussen de zoekresultaten (zie invloed van social media op online vindbaarheid), zodat de gebruiker de antwoorden op vragen sneller kan vinden. Hoe meer interactie met je klant, hoe beter de score. Je kunt social media eigenlijk wel zien als de nieuwe vorm van mond-tot-mond reclame. 

Beveilig je website

We zien nog steeds websites die niet beveiligd zijn. Dit zijn website waaraan voorafgaand geen HTTPS staat. Ook de beveiliging van je website is essentieel. Google heeft HTTPS officieel herkend als uiterst belangrijk element voor de rangschikking in de zoekresultaten.Sinds juli 2018 markeer Chrome alle websites zonder SSL certificaat als onveilig, waardoor bezoekers voorafgaand aan het bezoek altijd eerst een waarschuwing krijgen. Deze waarschuwing schrikt bezoekers in de meeste gevallen al af en die verlaten vervolgens de website. Zonde! Wacht dus niet en schaf een SSL certificaat aan.  

Voorgaande stappen hebben invloed op je SEO, maar zijn slechts onderdelen van het totale geheel. Voor SEO gelden namelijk meer dan 200 ranking regels en factoren die invloed hebben op het algoritme. In deze story heb ik er slechts een aantal uitgelicht. Mocht de complete ranking regels willen zien? Dan verwijs ik je graag door naar het artikel van backlinko.com die ‘google ranking factors’ heeft aangemaakt. 
 

Deel dit bericht:
Jorien Lugtmeyer

dappr.gemaakt

Everts Grond Weg Waterbouw

New Energy Coalition

KinderGordijnen

Omega

Omega

Woonvacature

woonvacature

Omexom

Omexom

Het Origineel

Blauwe Cross

Blauwe Cross

Zuidema Groep

Keizer Kliniek

Keizer

HZG

HZG

Goed Nieuws

Goed Nieuws makelaars

Mekander

Mekander

Waterontharder

Samen weg werken

Samen weg werken

Laude

Laude

De Wemmenhoeve

De Wemmen Hove

Lambertz & Visser

Visser

De Ooster

De Oostergast

Albarello

Albarello

Driewielfiets aanhanger

Fijnhout Drenthe

Uiterwijk Winkel Verzekeringen

Netwerk Zon

Holst dakbedekking

dappr.nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.