Ingrijpende veranderingen bij Analytics
 

Ingrijpende veranderingen voor Google Analytics

Nu het 2022 is, moeten wij ons aanpassen op ontwikkelingen in Analytics. Er staan namelijk ingrijpende veranderingen op de planning. Denk aan de beperking van de third-party cookies en de opkomst van de voorspellende algoritmes. In deze story nemen wij deze ingrijpende veranderingen door. 

Browsers gaan Third-Party Cookies beperken

Als online marketeers maken we veel gebruik van third-party cookies. Bijna ieder advertentieplatform is er wel afhankelijk van. Helaas zijn browsers collectief en willen de third-party cookies definitief uit de wereld helpen. Hier is een overzicht hoe de meest gebruikte browsers van Nederland op dit moment omgaan met third-party cookies:

Browser

Marktaandeel in Nederland

Cookiebeleid

Chrome

51%

Third-party cookies worden eind 2023 uitgefaseerd.

Safari

33%

Third-party cookies staan standaard al uit sinds maart 2020. Alle first-party cookies die vanuit JavaScript zijn geplaatst worden na 7 dagen gewist (incl. Google Analytics cookie).

Edge

6%

Blokkeert standaard alle third-party cookies en trackers van sites die je nog niet hebt bezocht.

Samsung internet

4%

Third-party cookies blokkeren is mogelijk, maar de standaardinstelling is nergens gedocumenteerd.

Firefox

3%

Blokkeert standaard een deel van de third-party cookies.

Voor de safari gebruikers, houdt dit in dat marketeers terugkerende bezoekers nog maar één per week herkent. 

Als deze cookies aan banden gelegd gaan worden, zullen er steeds meer gaten ontstaan in het herkennen van terugkerende bezoekers. Algoritmes zullen in toenemende mate ingezet worden om deze bezoekers te herkennen. 

Google Analytics 4 speelt hier goed en gebruikt nu al meerder factoren om naast cookies gebruikers te kunnen blijven herkennen. Google geeft je de mogelijkheid om een eigen anonieme id door te geven. Dit is een ideale en betrouwbare methode voor websites met login om terugkerende gebruikers te herkennen. Mocht deze user ID niet zijn ingegeven, dan kan Google Signalen de gebruikers herkennen. Deze functie moet wel worden ingeschakeld in GA4, de bezoeker moet akkoord gaan met de marketing cookies en een website of webshop moet minimaal 400 bezoekers per dag krijgen. Mocht het bovenstaande niet van toepassing zijn, dan kijk GA4 naar het apparaat-ID om bezoekers te herkennen.

Online privacy steeds belangrijker

Binnen de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) mogen advertentiecookies alleen na toestemming geplaatst worden. Daarom heeft (bijna) iedere website een cookie banner. Echter zien we steeds meer dat de bezoeker de marketing cookies niet accepteert. Dit geeft wel aan dat de bezoeker zich steeds bewuster wordt van zijn/haar online privacy. We zien het ook in de zoekopdrachten die worden uitgevoerd in Google. Steeds meer mensen kiezen voor DuckDuckGo als zoekmachine, omdat dit een privacyvriendelijk platform is. 

Website structured en micro data

Het doel van Google is om elke ervaring zo relevant en doeltreffend mogelijk te maken. Relevantie wordt hierbij steeds belangrijker. De zoekresultaten van Google heeft, zoals je wellicht gezien hebt, een aantal transformaties meegemaakt. Wat je nu ziet is heel veel informatie tussen de zoekresultaten zelf (micro data) zoals foto’s, video’s, Google Shopping, FAQ, nieuws en vacatures. Is jouw website al helemaal Google Page Experience ingericht?

Marketingtools en advertentieplatformen, zoals Google Tag Manager (GTM) of Facebook Ads, komen tegenwoordig steeds vaker als boosdoener naar voren in snelheidstesten zoals Lighthouse of Page Speed Insights. Wij als marketeers kunnen niet ongestraft allerlei tags blijven plaatsen, dus moet dataverzameling steeds slimmer worden ingeregeld. Google heeft sinds september een nieuwe techniek uitgerold in GA4, om GTM containers op de site te ontlasten. Een deel van de GTM tags kunnen verplaatst worden naar de server. Op deze manier ben je ook minder afhankelijk van de third-party cookies. Uiteraard moet er wel de ruimte zijn op de server. In de meeste gevallen zou dit niet zo, dus zal het de komende tijd nog een samenspel zijn van UA, GTM en GA4. 

 

Deel dit bericht:
Jorien

dappr.gemaakt

Puzzeltocht Smitspaviljoen

Mondzorgcentrum Hoogeveen

Jobo Borstelfabriek

Jobo Borstelfabriek

Everts Grond Weg Waterbouw

New Energy Coalition

KinderGordijnen

Omega

Omega

Woonvacature

woonvacature

Omexom

Omexom

Het Origineel

Blauwe Cross

Blauwe Cross

Zuidema Groep

Keizer Kliniek

Keizer

HZG

HZG

Goed Nieuws

Goed Nieuws makelaars

Mekander

Mekander

Waterontharder

Samen weg werken

Samen weg werken

Laude

Laude

De Wemmenhoeve

De Wemmen Hove

Lambertz & Visser

Visser

De Ooster

De Oostergast

Albarello

Albarello

Driewielfiets aanhanger

Fijnhout Drenthe

Uiterwijk Winkel Verzekeringen

Netwerk Zon

Holst dakbedekking

dappr.nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.