dappr structured data
Wat is structured data?
 

Je hebt het misschien wel eens gehoord, de term “structured data” of wellicht zeggen Schema.org en JSON-LD je wat? Misschien zegt het je niets, maar je weet intussen wel dat het steeds belangrijker is om dit aan je site toe te voegen. Wat betekenen deze termen precies en wat heeft het met zoekmachine optimalisatie (SEO) te maken? Dat leggen wij uit in deze story!

Wat is gestructureerde data?

Structured data, oftewel gestructureerde data zijn gegevens die het mogelijk maken dat zoekmachines website en webshops beter begrijpen. Om in de zoekmachines terecht te komen, moet de inhoud op de juiste manier gepresenteerd worden, hiervoor wordt Schema.org gebruikt, dit is code die zoekmachines begrijpen. 

Stel je hebt een website vol met nieuwsitems. Dan is het mogelijk dat structured data de zoekresultaten in de zoekmachines veranderd. De inhoud die getoond wordt is ‘rijker’, daarom worden deze resultaten rich results of snippets genoemd. Naast een goede koptekst, url, beschrijving en navigatiestructuur, kun je achterhalen waar het nieuwsitem vandaan komt.

Dus je hebt een website met veel recepten. Als je gestructureerde gegevens toevoegt aan een pagina met een recept, kan dat het resultaat in de zoekmachines veranderen. Het zal veel "rijker" zijn met betrekking tot de andere inhoud die wordt getoond. Daarom noemen we deze resultaten rich results of rich snippets . Zo kan een uitgebreid resultaat eruit zien:

Er zijn veel verschillende ‘rich’ resultaten

Er zijn allerlei soorten gestructureerde data. Het is altijd een code format. Je hebt ze bijvoorbeeld voor boeken, voor recensies, voor films en voor producten in je webwinkel. In alle gevallen voegt het meer details toe aan uw fragment in de zoekresultaten. Blader door de zoek galerij van Google om te zien welke uitgebreide resultaten worden aangedreven door gestructureerde gegevens.

Wij moeten hier een kanttekening plaatsen. Het toevoegen van rijke content is niet meteen de garantie dat het wordt opgenomen in Google. Dus alles wat je kunt doen is het aan je pagina toevoegen en hopen dat Google het oppikt!

Wat doe je met gestructureerde data?

Met gestructureerde data kun je zoekmachines ‘informatie voeren’. Structured data is een tool waarmee wij, maar ook jij, Google gedetailleerde informatie kunt geven over een pagina op jouw website. Vervolgens kan Google deze informatie gebruiken om informatieve, uitgebreide resultaten te creëren. 

Wat is Schema.org?

De grote zoekmachines hebben een project ontwikkeld met de naam Schema.org. Op Schema.org kun jegestructureerde gegevensopmaak vinden die door de zoekmachines worden ondersteund. Dit maakt Schema.org tot een grote verzameling stukjes code.
 

Waarom is gestructureerde data belangrijk voor SEO?

Gestructureerde gegevens zijn belangrijk voor SEO omdat het het voor Google en ook voor andere zoekmachines het gemakkelijker is om te begrijpen waar de pagina’s op een website of webshop over gaan. Op basis daarvan wordt er een positie gekozen in de Google rankings. 

Bovendien zullen gestructureerde gegevens als fragment in de zoekresultaten worden getoond. Hoe meer specifieke informatie, hoe groter de kans dat de klant op één van deze resultaten klikt. Meer kliks leiden uiteindelijk tot hogere rankings. Meer hulp nodig met SEO en de combinatie met structured data? Neem dan contact met ons op!

Deel dit bericht:
Jorien Lugtmeyer

dappr.gemaakt

Everts Grond Weg Waterbouw

New Energy Coalition

KinderGordijnen

Omega

Omega

Woonvacature

woonvacature

Omexom

Omexom

Het Origineel

Blauwe Cross

Blauwe Cross

Zuidema Groep

Keizer Kliniek

Keizer

HZG

HZG

Goed Nieuws

Goed Nieuws makelaars

Mekander

Mekander

Waterontharder

Samen weg werken

Samen weg werken

Laude

Laude

De Wemmenhoeve

De Wemmen Hove

Lambertz & Visser

Visser

De Ooster

De Oostergast

Albarello

Albarello

Driewielfiets aanhanger

Fijnhout Drenthe

Uiterwijk Winkel Verzekeringen

Netwerk Zon

Holst dakbedekking

dappr.nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.