Merkdifferentiatie
 

Heeft jouw onderneming/merk een duidelijk plaats in het hoofd van jouw afnemer, die echt betekenisvol is? Bij een merkstrategie draait het allemaal om hoe jij je merk onderscheidt en positioneert op de markt. Dare to be different, oftewel dare to be dappr

Wist je dat merkdifferentiatie leidt tot een beter financieel resultaat? Hoe meer jouw merk of organisatie zich onderscheidt van de markt, hoe positiever het effect op de financiële prestaties. Maar hoe werkt dat dan?

Differentiate geeft je merk een concurrentievoordeel 

Door jouw merk of organisatie te differentiëren, heb je een voordeel ten opzichte van je concurrentie. Jij hebt immers iets dat niemand anders heeft. Hierdoor val je op tussen de massa. 

Merken of organisaties die géén USP’s hebben, behalen geen concurrentievoordeel. Klanten kunnen daarom makkelijk weg als ze hetzelfde of iets beters kunnen vinden. Merken die in staat zijn om een unieke waardepropositie te leveren, kunnen over het algemeen overwinnen en de concurrentie irrelevant maken. Denk hierbij aan grote jongens zoals Apple, Nike, Coca Cola of Bol.com. Uiteraard worden hierin wel de actuele trends gevolgd en ingespeeld op de wensen van de (potentiële) klant. Is er nog geen wens? Dan wordt deze gecreeërd. 

Prijs en service niet uniek genoeg

Je onderscheiden van de markt is belangrijker dan ooit. Je onderscheiden op offline en online markt vereist een merk dat anders is. Dus je bent niet beter als jij de beste prijs en/of service biedt. Je moet wel anders zijn! Want iedereen heeft tegenwoordig een goede prijs en service. Dus hoe bewijs jij dat jouw merk of organisatie zich onderscheidt in de al verzadigde markt? Dat is de start van een goede marketing & communicatie strategie. Je moet jezelf altijd afvragen, waar staan we voor? En waar gaan onze klanten voor? Dat is jezelf identificeren, voldoen in de gemaakte belofte en inspelen op de behoefte van de markt. Klanten beslissen namelijk op zowel emotioneel als rationeel vlak. Daarnaast is het belangrijk dat je brand de juiste perceptie krijgt, want dat maakt het verschil. Daarin zullen prijs en service op lange termijn falen omdat elk merk de desbetreffende prijzen kan gaan bieden. En elk merk verkondigt uitstekende service, maar veel klanten vinden dit oppervlakkig. Het verschil moet echt betekenisvol zijn. Dit is vereist onderzoek en analyse, waarbij wij met onze expertise kunnen helpen. Samen onderscheiden wij jouw merk door innovatie, marketing en campagnes die consumenten bezig houdt. Wij gaan terug naar de kern en kijken wat jou uniek maakt. 

Wat jouw merk uniek maakt?

Differentiatie kan leiden tot groei en daarom bouwen wij graag samen met jou aan een sterk merk. Wil je weten wat merkdenken is of wil jij weten wat jouw merk uniek maakt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 
 

Deel dit bericht:
Jorien Lugtmeyer

dappr.gemaakt

The Big Sing

Logo van The Big Sing

ZoBaby

Reys tandtechniek

Puzzeltocht Smitspaviljoen

Mondzorgcentrum Hoogeveen

Jobo Borstelfabriek

Jobo Borstelfabriek

Everts Grond Weg Waterbouw

New Energy Coalition

KinderGordijnen

Omega

Omega

Woonvacature

woonvacature

Omexom

Omexom

Het Origineel

Blauwe Cross

Blauwe Cross

Zuidema Groep

Keizer Kliniek

Keizer

HZG

HZG

Goed Nieuws

Goed Nieuws makelaars

Mekander

Mekander

Waterontharder

Samen weg werken

Samen weg werken

Laude

Laude

De Wemmenhoeve

De Wemmen Hove

Lambertz & Visser

Visser

De Ooster

De Oostergast

Albarello

Albarello

Driewielfiets aanhanger

Fijnhout Drenthe

Uiterwijk Winkel Verzekeringen

Netwerk Zon

Holst dakbedekking

dappr.nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.