Website of webshop met chatbot

Misschien overweeg jij het ook wel, je website of webshop te starten met de integratie van een chatbot. Niet gek, want de klantenservice wordt dagelijks overspoeld met vragen, waardoor de wachttijden oplopen en de klanttevredenheid afneemt. Vaak gaat het om routine vragen die middels een chatbot sneller en eenvoudiger afgehandeld kunnen worden.  In deze story noemen we elke punten, mocht jij je herkennen in deze punten, dan ben je zeker toe aan een chatbot op jouw website of webshop.

Klanten raken gefrustreerd door lange(re) wachttijden

Door de modernisatie en de gemakzucht benaderen klanten bedrijven en organisatie steeds vaker via een contactformulier of per e-mail. Ook wordt er van bedrijven verwacht dat de klantenservice via meerdere kanalen 24/7 beschikbaar is, hetzij Whatsapp en Facebook Messenger. Waardoor we begrijpen dat je het het overzicht kwijt bent. Een chatbot heeft een uitkomst, omdat deze 24/7 aanstaat en voorzien kan worden van automatische replies

Klanten krijgen niet altijd het juiste antwoord op hun vraag

Doordat het contact via e-mail verloopt, komt het wel eens voor dat klanten niet het juiste antwoord krijgen op hun vraag of dat er meerdere dagen overheen gaan. Waardoor de klant vervolgens weer een negatieve recensie schrijft omdat het contact lang heeft geduurd. 

Een virtuele assistent kan je dit helpen te voorkomen, mits deze goed ingesteld is. Ook kun je een live medewerker op een chat zetten, die meteen meerdere vragen aan de klant stelt om achter het probleem te komen. 

Klanten bezoeken website wel, maar converteren niet voldoende.

Jouw organisatie zet waarschijnlijk ook marketing in om je klanten naar je website of webshop te krijgen. Eenmaal aangekomen blijven ze wel hangen, maar vervolgens verlaten ze de website zonder actie te ondernemen. Een chatbot kan je helpen om de conversie toe te laten nemen. Als je ziet dat een pagina een hoge bounce heeft, kun je een chatbot instellen op de desbetreffende pagina, zodat de klant meteen hulp krijgt op deze pagina. 
Medewerkers worden gek van routine vragen

We merken dat bij bedrijven vaak veel dezelfde vragen worden gesteld. Dit noemen we routinevragen. Door deze vragen verliezen medewerkers hun motivatie om een antwoord te verschaffen. Richt daarom een chatbot in, die de routinevragen automatisch beantwoord. 

Chatbot met Artificial Intelligence

De chatbots van tegenwoordig zijn dusdanig geprogrammeerd dat ze leren met behulp van Artificial Intelligence en machine learning. Zo kunnen ze in de loop der tijd steeds meer vragen beantwoorden. Uiteraard kun je een chatbot ook voorzien van standaard antwoorden. 

Chatbots en FAQ pagina

Wist je dat…? Chatbots kunnen tot wel 80% van de routinevragen opvangen. Ook websitebezoekers hebben liever contact met een chat(bot), in plaats van een telefoongesprek met een medewerker. Mocht je een chatbot nou niets vinden. Dan adviseren we ook een uitgebreide FAQ pagina op te zetten. Zorg ook dat de microdata goed staat ingesteld, zodat jouw antwoorden ook terugkomen in de zoekresultaten van Google. Hierdoor verhoog je kans van bezoekers op je website. 

Heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact op met één van onze marketeers. 
 

Deel dit bericht:
Jorien Lugtmeyer

dappr. nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.

toon lef. maak een keus

Je hebt vast een heleboel vragen. Twijfel niet langer en pak die telefoon, typ die e-mail of kom langs als je durft.

Bel ons

dappr. Merk
050 31 83 266

dappr. Marketing & Online
0528 260 631

Mail ons

Algemeen
info@dappr.nl

Support
support@dappr.nl

Bezoek ons

Helperpark 278-2
9723 ZA, Groningen

Van Limburg Stirumstraat 50
7901 AS Hoogeveen