Marketing trends 2022
 

Marketing trends voor de tweede helft van 2022

Op het gebied van marketing zijn er wekelijks veranderingen gaande. Dus ben je er even tussenuit geweest? Dan is de kans groot dat je één van deze ontwikkelingen gemist hebt. Je wilt natuurlijk wel op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van marketing. Daarom ligt ik in deze story uit wat de marketing trends voor de tweede helft van 2022 zijn en geef ik je nog een aantal tips mee. 


Online marketing trends

Al eerder dit jaar deelden wij de 7 belangrijkste content trends voor 2022. In deze story ga ik wat dieper in op huidige online marketing trends. Denk hierbij aan de nieuwe privacy en data uitdagingen. De updates binnen Google zoals GA4 en Search updates en de impact op het online adverteren. Trends komen en gaan, dus dit betekent dat je niet altijd vast hoeft te houden aan de dingen die je doet. Alleen is de kern van je organisatie een belangrijke basis voor de (strategische) beslissingen die maakt. 

Cookieloze toekomst 

Dat er ingrijpende veranderingen aan zaten te komen was al bekend. Browsers gaan namelijk third party cookies beperken en we streven zelfs af naar een cookieloze toekomst. Chrome wilde aan het eind van 2023 de third-party cookies uitfaseren, maar hebben dit inmiddels bijgesteld naar de tweede helft van 2024. Bij Google geeft men aan dat ze tijd nodig hebben om met een volwaardig alternatief te komen. Andere browsers zoals Firefox, Safari en Edge zijn al een tijdje bezig om de third-party cookies uit te bannen. 

Deze cookieloze toekomst heeft gevolgen voor je organisatie. Zorg ervoor dat je de komende maanden de volgende punten op je agenda hebt staan;

  1. De migratie naar GA4 en server-side tagging. Server Side tagging helpt je site te ontdubbelen van tags. Tags in de head of tagmanager zorgen voor een langere laadtijd en dit is wel het laatste wat je wilt. Ook kun je hiermee meer invloed uitoefenen.
  2. Maak je gegevens toegankelijk voor iedereen in de Data Studio Dashboards. Iets wat al onze marketing klanten standaard van ons krijgen. 
  3. Heb je moeite met alle veranderingen die gaande zijn, zorg dat dat je de kennis in huis haalt. Hierover maken we graag een afspraak met jou. 

Als cookies aan banden gelegd gaan worden, zullen er steeds meer gaten ontstaan in het herkennen van terugkerende gebruikers. Algoritmes zullen in toenemende mate ingezet worden om gebruikers te herkennen. Google speelt hier al op in met GA4 met de functie ‘Google Signalen’. 

Met de cookieloze toekomst in het vooruitzicht, wil ik ook graag dat iedereen zich bewust is van de wetgeving. Afgelopen april bereikten Europese politici akkoord over de DSA (Digital Service Act). Dit houdt in dat alles wat voor de wet offline illegaal is, dit online ook illegaal wordt. Denk hierbij aan illegale handel, haatzaaien en schending van privacy en auteursrechten. Deze wet geldt voor iedereen in de online (marketing) industrie en zal naar verwachting in 2024 in werking moeten treden. 


Overstap naar GA4

Wat ik al eerder in deze story heb aangegeven, is dat overstappen naar GA4 nu van groot belang is. Heb je dat nog niet gedaan, wil je weten op welke instellingen je moet letten of heb je hulp nodig? Neem dan contact op met één van onze marketeers. 

Updates op het gebied van wetgeving

Het afgelopen jaar zijn er ook een aantal wetten en regels aangescherpt op het gebied van online content. Zo is er een aanscherping op content reviews, is de prijzenwet in uitvoering en zijn er nieuwe regels omtrent online marktplaatsen. 

Regels omtrent reviews

Ook zijn er een aantal nieuwe regels omtrent reviews. Zo mogen er alleen nog recensies getoond worden van consumenten die jouw product of dienst hebben afgenomen. Dit zorgt natuurlijk voor meer ‘echte’ recensies. 

Prijzenwet

Door de vernieuwde prijzenwet moeten misleidende prijsstunts verleden tijd zijn. Voor in de maanden november en december is er veel kinderspeelgoed in de aanbieding. Niet zo gek natuurlijk gezien Sinterklaas en Kerst dan in de agenda staan. Echter kwam het te vaak voor dat de gewone prijs van het product vaak lager lag dan de aanbiedingsprijs in november. Deze wetgeving moest al vanaf 28 mei jl in werking zijn getreden, echter moet het nog goed worden gekeurd door de ministerraad en vervolgens naar de Raad van State worden gestuurd voor advies.Het is daarom onduidelijk wanneer dit deze wet in werking treed. 

Nieuwe regels voor online marktplaatsen

Steeds meer platforms doen aan wederverkoop. Een platform zoals Bol.com verkoopt heel veel eigen producten, maar werken ook samen met partners. Dus de klant bestelt wat bij Bol.com maar krijgt het opgestuurd vanuit een ander bedrijf. Dit is natuurlijk fijn voor bedrijven, maar erg verwarrend voor de klant. Als de klant namelijk een melding maakt bij Bol.com verwijzen zij je door naar hun partner. Daarom moet het duidelijk zijn wie de verkoper is en waar je als klant terecht kunt bij vragen. Charlotte Meindersma heeft hierover een mooi en duidelijk artikel geschreven op Frankwatching. 

Waarop moet jij je focus op leggen voor de rest van 2022?

E-mailmarketing verdwijnt niet, alleen vervelen abonnees zich wel snel. Als je geen leuke of aantrekkelijke mailtjes verstuurd, worden ze al verwijderd voordat ze gelezen zijn. Dat is natuurlijk zonde, want ook inactieve klanten zijn potentiële klanten. Lees ook eens onze blog over de kracht van e-mailmarketing. 

Wat kun je doen

  • Zorg dat je maillijsten up to date zijn. Leer je klant kennen en zorg dat je lijsten gesegmenteerd worden. 
  • Mail je wekelijks en haken er steeds meer mensen af? Breng dan de afhakers in kaart. 
  • Val met de deur in huis, gebruik krachtige onderwerpregels
  • Help klanten eraan herinneren waarom ze voor jou gekozen hebben. 

Kijk ook eens goed naar je automatische mailtjes. Klanten die al vaker bij je geweest zijn, zitten niet te wachten om voor de zoveelste keer een review te schrijven. 

Heeft je format een opfrisser nodig? Of wil je alvast een planning maken voor 2023? Wat je ook gaat doen, doe eerst een stukje onderzoek en gebruik bovenstaande tips. 
 

Deel dit bericht:
Google Jorien

dappr.gemaakt

Puzzeltocht Smitspaviljoen

Mondzorgcentrum Hoogeveen

Jobo Borstelfabriek

Jobo Borstelfabriek

Everts Grond Weg Waterbouw

New Energy Coalition

KinderGordijnen

Omega

Omega

Woonvacature

woonvacature

Omexom

Omexom

Het Origineel

Blauwe Cross

Blauwe Cross

Zuidema Groep

Keizer Kliniek

Keizer

HZG

HZG

Goed Nieuws

Goed Nieuws makelaars

Mekander

Mekander

Waterontharder

Samen weg werken

Samen weg werken

Laude

Laude

De Wemmenhoeve

De Wemmen Hove

Lambertz & Visser

Visser

De Ooster

De Oostergast

Albarello

Albarello

Driewielfiets aanhanger

Fijnhout Drenthe

Uiterwijk Winkel Verzekeringen

Netwerk Zon

Holst dakbedekking

dappr.nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.