Graphic Design Trends 2021

Graphic Design Trends 2021

Online trends veranderen per jaar, zo ook een aantal trends die wij zien in 2021. Ik weet dat 2021 al bijna de helft nadert, maar dat neemt niet weg dat ik de graphic design trends 2021 niet met je door kan nemen. We weten namelijk allemaal dat 2020 een raar jaar is geweest. In de online wereld hebben we de lockdown ervaren. Ook heeft de gedwongen sluiting van winkels en onderwijsinstellingen een enorme impact gehad. Zo kwam afstandsonderwijs op gang, online winkelen werd grootser, de zoektocht naar online entertainment en niet te vergeten het thuiswerken. Dit heeft er allemaal voor gezorgd dat ‘online’ nog belangrijker werd en tot op de dag van vandaag belangrijk is. 

Een design gaat verder dan alleen je website

Er zijn bepaalde elementen in een website ontwerp die altijd blijvend zijn. Zoals de snelle laadtijd, gemakkelijke navigatie, de beveiliging en de oogbesparende donkere modus. De grafische trends van 2021 spelen hier verder op in. Het gaat niet alleen om het ontwerp van de website, maar ook over de branding van jouw organisatie, je logo, je marketing uitingen, algemene illustraties; punten die allemaal te maken hebben met jouw grafische ontwerp. Op basis van onze eigen onderzoek, ervaringen en bronnen, zullen we de trends van 2021 nog even voor je op een rijtje zetten. 

Retro fonts weer trending

Misschien was je het al wel opgevallen dat oude dingen weer cool werken. Retro-lettertypen hebben zo ook hun ups en downs op het gebied van populariteit. De retro fonts hebben nu weer een opleving. De versmelting van oud met nieuw is nu steeds vaker te zien. In plaats van de muffe retro lettertypen, wordt er geëxperimenteerd met traditionele, vetgedrukte lettertypen. Aan de traditionele lettertypen wordt een coole en moderne draai gegeven, terwijl de leesbaarheid goed behouden blijft. Dit zie je ook terug in de websites en webshops die wij in 2021 gelanceerd hebben!

Minder felle kleuren in 2021

Minder felle kleurpaletten hebben de grafische ontwerpwereld overgenomen. We zien dit op korte termijn ook niet snel veranderen. De in feite levendige kleuren krijgen een infusie van zwart, wit of een complementaire kleur om het minder fel te te maken. 

Na jaren van gedurfde en heldere kleuren, lijken bezoekers iets meer te ontspannen van meer ingetogen kleuren. Dit komt vooral door het negatieve nieuws dat we het afgelopen jaar hebben ontvangen, die gepaard ging met verwarrende, luide en felgekleurde berichten. Minder felle kleuren geven ons meer rust, veilig gevoel, zekerheid en we vinden het zelfs nostalgisch. Een merk dat afgelopen jaar de minder felle kleuren gebruikte was; LinkedIn. Dit heeft voor hen positief uitgepakt. 

3D visuals

Onze beeldschermen worden steeds beter. Met de komst van deze verbeterde schermen, worden 3D ontwerpen ook steeds beter weergegeven. We zien daarom steeds vaker dat 3D beelden in onze web ontwerpen worden verwerkt. Het zijn dan geen felle afleidingen, maar ze dragen juist bij aan de algehele gebruikerservaring.

Scroll effecten en animaties

Parallax scroll effecten zijn al jaren een trend bij het ontwerpen van websites. In 2021 zien wij hier creatieve uitvoeringen op. Het parallax effect kan schadelijk zijn voor mensen met stoornissen, zoals epilepsie. De illusie van diepte en beweging kunnen namelijk zorgen voor desoriëntatie en duizeligheid. Er zijn dus een aantal richtlijnen waar rekening mee gehouden moet worden om er voor te zorgen de een parallax minimaal is. 

Deze effecten moeten niet afleiden van belangrijke informatie. Tevens moet de gebruiker eenvoudig zijn/haar taak uit kunnen voeren. Daarom beperken wij het aantal parallax effecten tot een minimum. Dit zul je ook terug zien op de nieuwe website van onszelf die wij binnenkort gaan lanceren. Het is zelfs trending dat de gebruiker zelf de effecten uit kan schakelen. Dit kunnen wij op verzoek wel mogelijk maken, maar wordt nu nog zelden gedaan, omdat we het al heel minimalistisch houden. 

Horizontaal scrollen

Voorheen werd horizon scrollen als ‘not done’ beschouwd. Nu heeft de horizontale scroll zijn comeback gemaakt. Onze web ontwerpers experimenteren steeds vaker met horizontaal scrollen, met als doel het bezoek van een website praktischer te maken. Het is tevens een manier om secundaire informatie geleidelijk te onthullen, zoals een galerij met afbeeldingen of een video. 

Onze ontwerpers zullen in gedachten houden dat de bezoeker ook alternatieven heeft om door de website te navigeren, door knoppen met labels te plaatsen. Tevens gebruiken we ook duidelijke visuele aanwijzingen om aan te geven dat de inhoud zichtbaar is door horizontaal te scrollen. Hierbij verstoppen we geen teksten, want deze dienen ten allen tijde leesbaar te zijn. 

Scrollytelling

Waar we allemaal storytelling wel begrijpen, noemen wij het in de ontwerpwereld scrollytelling. Dit is waar scrollend een verhaal wordt verteld. Visuals die het verhaal naar voren halen en je in het verhaal meenemen. De scrollende elementen helpen om een verhaal te benadrukken, in plaats van af te leiden. Wij maken op onze nieuwe website ook gebruik van subtiele animaties en prachtige illustraties om een verhaal te ondersteunen. Je zult het ook steeds vaker terug zien in de nieuwste ontwerpen.

Donkere modus

Het is je misschien al opgevallen, maar websites zijn in 2021 donkerder geworden. Steeds meer ontwerpers omarmen de esthetiek van de donkere modus. Waarbij een donkere achtergrond perfect is om ontwerpelementen van het scherm te laten spatten. Daarnaast kunnen onze ogen deze donkere kleuren ook beter verwerken, waardoor we langer de aandacht vasthouden en onze ogen behouden.  
 

Deel dit bericht:
Jorien Lugtmeyer

dappr. nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.

toon lef. maak een keus

Je hebt vast een heleboel vragen. Twijfel niet langer en pak die telefoon, typ die e-mail of kom langs als je durft.

Bel ons

dappr. Merk
050 31 83 266

dappr. Marketing & Online
0528 260 631

Mail ons

Algemeen
info@dappr.nl

Support
support@dappr.nl

Bezoek ons

Helperpark 278-2
9723 ZA, Groningen

Van Limburg Stirumstraat 50
7901 AS Hoogeveen