Google Analytics introduceert GA4

Online marketing verandert maandelijks, zo ook met de komst van Google Analytics 4 dat het afgelopen jaar werd geïntroduceerd. Wanneer je bezig bent met zoekmachine optimalisatie is het handig om de nieuwste wijziging door te voeren. Er komt namelijk een tijd dat iedereen ermee zou moeten leren werken, want het is de bedoeling dat GA4 over een tijdje de huidige Universal Analytics (UA) vervangt. Ik heb mij er verder in verdiept en gekeken wat de voor- en nadelen zijn voor online marketeers en voor jou als organisatie.

Google Analytics 4, ook wel GA4 genoemd

GA4 is een nieuwe manier op statistieken te meten binnen Google. GA4 is meer gericht op gebeurtenissen en de stappen die gemaakt worden op een website. Tevens bevat GA4 een analyse-hub waar je op basis van event data kunt analyseren en vervolgens kunt verbeteren. Voor zoekmachine optimalisatie is dit een uitkomst. Je kunt namelijk de stappen van de gebruiker (de customer journey) analyseren en vervolgens optimaliseren. Google speelt hiermee in op de veranderende wereld waarin privacy steeds belangrijker is. 

Van UA naar GA4

Doordat Google Analytics GA4 introduceert, verwacht ik dat Universal Analytics helemaal komt te vervallen. Wanneer dit gaat gebeuren, durf ik niet te zeggen. Wel merk ik dat het al lastiger wordt een Universal account aan te maken onder een nieuw Analytics account. Google Analytics 4 kan nu nog draaien naast het ‘gewone’ Analytics. Waardoor je beide rapportages nu nog ontvangt. 

Tag Manager een must voor GA4

Ik heb in de onderstaande stappen even uitgeschreven hoe je GA4 in kunt stellen. Let op! Je moet wel Google Tag Manager account hebben geactiveerd om GA4 te laten draaien op je website. Mocht je nog niet hebben gedaan, kunnen wij je helpen bij het aanmaken van een account. Je kunt ook de handleiding bij Google vinden. 

  1. Ga naar het Google Analytics-account 
  2. Ga naar Beheerder > Upgraden naar GA4. Er wordt een nieuwe property aangemaakt die naast jouw bestaande UA-account(s) gaat lopen. 
  3. Klik op ‘aan de slag’
  4. Je ziet hier ook een vinkje. Deze kan je vrijwel nooit aanvinken aangezien er weinig sites zijn die gebruik maken van gtag.js
  5. Klik op Property maken
  6. Vervolgens opent er een nieuw tabblad van je GA4 account
  7. Klik op Tag Installatie
  8. Klik de URL aan
  9. Kopieer de Metings-ID en ga vervolgens naar Google Tag Manager
  10. Maak een nieuwe tag aan en noem deze GA4 tag
  11. Kies het type tag Google Analytics: GA4-configuratie en plak je metings-ID
  12. Kies de trigger All pages
  13. Publiceer je nieuwe tag

Als je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, kun je even controleren of het gelukt is door naar het realtime rapport te gaan. Ga vervolgens op de website navigeren. Zie je daar je eigen sessie? Dan is je configuratie gelukt. Het kan soms even duren voordat jij jezelf ziet. Mocht het IP adres zijn uitgesloten, dan zie je ook geen sessies. 

Voordelen van GA4

De voordelen van GA4 heb ik even voor je op een rijtje gezet. Deze voordelen worden vooral duidelijk wanneer je website veel data verzameld. 

  • Ideaal als je een webshop hebt, omdat je precieze stappen kunt meten
  • Uitgebreide analysemogelijkheden dankzij de Analyse-hub waarin je de customer journey kan traceren.Je kunt verschillende segmenten, dimensies en statestieken uitdraaien. 
  • Je kunt precies zien waar klanten blijven hangen of waar ze juist soepel doorheen gaan. 
  • Je kunt eenvoudiger REmarketing lijsten aanmaken.
  • GA4 blijft ook mensen volgen, ook al maken ze gebruik van een andere browser of apparaat. 
  • Einde van de bounce rate, vanwege nieuwe voorwaarden
  • Website en App data kunnen nu met elkaar gekoppeld worden

Nadelen van GA4

Momenteel zijn er nog een aantal nadelen aan GA4, maar ik acht de kans groot dat deze punten binnenkort worden opgelost. 

  • Geen integratie met Google Optimize, Campaign Manager, Adsene, Google Search Console
  • Nog niet de volledige connectie met Google Data Studio
  • Je kunt geen spamfilter meer toevoegen.
  • Zonder data kan er nog geen tag manager worden aangemaakt. 
  • Aangezien Google niet echt een handleiding heeft, is het soms nog even uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. 

Waarom GA4 installeren?

Aangezien je veel nodig hebt op GA4 te laten draaien, is het advies GA4 zo snel mogelijk te installeren. Door ervoor te kiezen het nu al toe te passen, kun je ook eerder starten met zoekmachine optimalisatie. Dit komt doordat de UA en GA4 gegevens nu nog samen worden gegenereerd. 

Conversie meten

Wil je een conversie meten op je bedankt-pagina? Dan kun je deze als gebeurtenis toevoegen in tag manager. Als je nog geen data in GA4 hebt staan, kan je nog geen gebeurtenis selecteren. Zodra hier voldoende data voor is, is het mogelijk om een gebeurtenis als conversie aan te maken. 

  1. Ga naar Alle gebeurtenissen
  2. Klik op Gebeurtenis maken
  3. Kies de aangepaste gebeurtenis generate_lead
  4. Kies de parameter page_location + bevat + bedankt
  5. Klik vervolgens op Maken

Kom je er niet uit? Neem dan even contact met mij op. Dit mag via mijn LinkedIn pagina of stuur een mailtje naar marketing@dappr.nl.

 

Deel dit bericht:
Google Analytics Jorien Lugtmeyer

dappr. nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.

toon lef. maak een keus

Je hebt vast een heleboel vragen. Twijfel niet langer en pak die telefoon, typ die e-mail of kom langs als je durft.

Bel ons

dappr. Merk
050 31 83 266

dappr. Marketing & Online
0528 260 631

Mail ons

Algemeen
info@dappr.nl

Support
support@dappr.nl

Bezoek ons

Helperpark 278-2
9723 ZA, Groningen

Van Limburg Stirumstraat 50
7901 AS Hoogeveen