E-mailmarketing; waarom, wanneer en waarmee?

De kracht van e-mailmarketing wordt vaak onderschat. Veel ondernemers denken er wel te zijn als ze actief zijn op Social Media. Actief zijn op Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn is zeker relevant. In sommige gevallen leidt dit tot een enorme klantengroei. Wat voor de ene ondernemer werkt kan het voor een andere ondernemer betekenen dat het volkomen tijdsverspilling is om dagelijks wat te posten. In deze story vertellen we je graag waarom en wanneer e-mailmarketing voor jou de basis kan zijn voor leads. 

Te druk voor e-mailmarketing

E-mailmarketing wordt vaak onderschat. Veel ondernemers vinden het pure tijdsverspilling. Wat het zeker niet is als je het op de juiste wijze gebruikt. Misschien herken je het wel. Een e-mail wordt verstuurd, maar vervolgens worden de resultaten niet gemeten. Waardoor de verstuurde mail vaak als tijdsverspilling wordt gezien. Er wordt vervolgens geen nieuwe mail verstuurd, vanwege deze ‘tijdsverspilling’. Doe voor dat je een mail verstuurd eens een stap terug. Stel jezelf de vraag waarom je een mail stuurt en/of welk doel je wilt bereiken. Vergeet niet dat de doelgroep hierin essentieel is. 

De meeste e-mailmarketing tools, ook die wij gebruiken, bieden de optie om dingen te testen en om aparte doelgroepen aan te maken. Zo kun je gericht berichten sturen naar de groepen die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Het is namelijk zonde om een mail te sturen naar je totale klantenbestand, terwijl je klant duidelijk heeft aangegeven alleen geïnteresseerd te zijn in een bepaald soort dienst/product. 

Hoe kom je aan de juiste doelgroep? 

Indien mogelijk koppelen we jouw CRM aan de e-mailmarketing tool of we vragen om meer informatie op het aanmeldformulier. Je kunt ook in de toegestuurde bevestigingsmail vragen of de ontvangers hun profiel verder willen aanvullen. Zo krijg je mooi alle doelgroepen inzichtelijk. 

Daarbij moet de onderwerpregel al interessant genoeg zijn om de mail überhaupt te openen. Twijfel je over de onderwerpregel, test dan op de ene helft van de ontvangers het ene onderwerp en de andere helft het andere onderwerp. Dit kun je ook doen met de opbouw van je mail, de inhoud (afbeeldingen of trigger tot video), de dag en het tijdstip waarop je het verstuurd. Dit noemen wij A/B testing. 

Waarom e-mailmarketing?

E-mailmarketing zet je in om de loyaliteit van lezers te verhogen, leads te genereren of om te verkopen aan reeds bestaande klanten. Wist je trouwens dat dit kanaal al jaren behoort tot het best converterende online marketingmiddel? Hiervoor heb je wel een krachtig e-marketingprogramma nodig. Waarin klanten gesegmenteerd kunnen worden, waarin er koppeling gemaakt kan worden met je website of CRM en waarin je ‘automations’ in kunt stellen. Onder automations vallen verjaardagsmail, reminder winkelwagen en zoveel jaar klant. Het kost even tijd om dit in te stellen, maar dit zorgt wel voor die loyaliteit, leads en de benodigde verkopen. 

Wanneer e-mailmarketing

E-mailmarketing kan voor elk bedrijf relevant zijn. Al zie je wel dat webshops vaker gebruik maken van e-mailmarketing, omdat er echt iets te kopen valt. Dat neemt niet weg dat je als onderneming die diensten aanbiedt niet aan e-mailmarketing hoeft te doen. Wij doen tenslotte ook aan e-mailmarketing en krijgen altijd super leuke reacties op de items die wij delen. Je neemt je klanten tenslotte mee in een verhaal wat weer zorgt voor loyaliteit. 

Welk e-mailmarketing programma?

Er zijn verschillende e-mailmarketing programma’s waaruit je kunt kiezen. Wil je echter met regelmaat mailtjes gaan versturen, adviseren wij om wel gebruik te maken van een professionele tool. Hetzij Spotler, CanopyDeploy, Copernica of Campaign Monitor. De laatste gebruiken wij. Waarom zijn niet alle programma’s geschikt? Veel tools zijn verouderd en beschikken niet over uitgebreide benodigdheden. Mailchimp is weliswaar een tool die wereldwijd gebruikt wordt, maar is niet een programma dat wij adviseren indien je e-mailmarketing consequent in gaat zetten. Mailchimp wordt vaak ingewikkeld als je in grote aantallen mailtjes wilt versturen. Daarnaast biedt Campaign Monitor de mogelijkheid om eenvoudig in blokken te editen. Indien nodig, kunnen wij met behulp van HTML5 de layout nog mooier maken. 
 

Deel dit bericht:
Jorien Lugtmeyer

dappr. nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.

toon lef. maak een keus

Je hebt vast een heleboel vragen. Twijfel niet langer en pak die telefoon, typ die e-mail of kom langs als je durft.

Bel ons

dappr. Merk
050 31 83 266

dappr. Marketing & Online
0528 260 631

Mail ons

Algemeen
info@dappr.nl

Support
support@dappr.nl

Bezoek ons

Helperpark 278-2
9723 ZA, Groningen

Van Limburg Stirumstraat 50
7901 AS Hoogeveen