E-mailmarketing keuzestress: het aapje of toch de pijl?

Wanneer je een nieuw product lanceert of je diensten breder gaat promoten, dan wil je dit natuurlijk aan al je (potentiële) klanten laten weten. Maar als je denkt aan alles wat hierbij komt kijken, verzucht je: kan dit niet makkelijker en effectiever?

Jawel, met e-mailmarketing! Er zijn vele programma’s die e-mailmarketing tot een hogere kunst hebben verheven. Hiermee maak je dé e-mail die je contacten willen lezen. Maar dan moet je nog wel een keuze maken: welk programma gebruik ik? Door de grote hoeveelheid aan programma’s begrijpen wij dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Niet getreurd, wij hebben alvast een paar bomen voor je gekapt. De twee populairste bomen op dit moment: Mailchimp en ActiveCampaign.

No monkey business: Mailchimp

Door de eenvoudige opzet van MailChimp heb je geen technische kennis nodig om ermee aan de slag te gaan. Lijsten met abonnees die je door de jaren heen zorgvuldig hebt verzameld kun je gemakkelijk importeren.

Door gebruik te maken van geautomatiseerde campagnes en de drag & drop editor maakt Mailchimp het je meer dan gemakkelijk. En tot 2000 abonnees is het gebruik van Mailchimp gratis. Ideaal om mee te starten dus!

Voor de pijlsnelle e-mailer: ActiveCampaign

ActiveCampaign is een marketing en sales platform dat veel meer kan dan e-mailmarketing. Mocht je het alleen willen gebruiken voor e-mail, dan houdt ActiveCampaign rekening met de persoonlijke interesses van de contacten in je lijst. Door tags te gebruiken, groepeer je gemakkelijk de contacten die een gezamenlijke interesse hebben.

Het unieke van ActiveCampaign betreft de automatiseringsmogelijkheden, waardoor je op basis van bepaalde acties een reeks e-mails kunt versturen. Zo automatiseer je volledige processen.

Waar kies je dan voor?

Ondanks de populariteit van Mailchimp, wint ActiveCampaign steeds meer aan terrein. De voordelen van ActiveCampaign ten opzichte van MailChimp zijn er op het eerste gezicht veel:

  • Mailchimp heeft geen 24/7 klantenservice, en werkt met de Eastern Time Zone. ActiveCampaign staat daarentegen altijd voor je klaar.
  • Door de constante productupdates is Mailchimp altijd actueel, maar voor niet-frequente gebruikers is het soms lastig bij te houden. Vergelijk het maar met Apple, heb je net de nieuwste iPhone – komt er alweer een nieuwe uit.
  • Mailchimp is goedkoper, maar daar staat tegenover dat je niet betaalt per contact, maar hoe vaak deze in je lijsten voorkomt. Ook voor contacten die nog niet bevestigd hebben dat ze je e-mails willen ontvangen betaal je. Bij ActiveCampaign betaal je per contact eenmalig.
  • ActiveCampaign heeft een dashboard met een overzicht van alle open- klik en downloadratio’s. Mailchimp is minder overzichtelijk.
  • Lijstbeheer is gemakkelijker in ActiveCampaign. Tags zijn, in tegenstelling tot Mailchimp, niet verbonden aan één lijst.

Pak de aap z’n banaan niet af

De hiervoor genoemde redenen betekenen niet dat je Mailchimp moet afschrijven. Het is een goede optie als je wil bekijken of e-mailmarketing iets voor je is. En waar ActiveCampaign je functies beperkt bij goedkopere pakketten, doet Mailchimp dit niet.

Mailchimp is mooi in zijn eenvoud. Bij ActiveCampaign heb je misschien meer opties, maar raak je ook sneller de weg kwijt. Bij Mailchimp blijf je op het (rechte) pad.

Maar als je voelt dat je toe bent aan iets meer en daarvoor wil betalen, dan is ActiveCampaign de beste optie. Daarnaast heeft ActiveCampaign Nederlandse resellers, waaronder dappr. Je kunt dus bij ons terecht met al je vragen en wensen!

Niet om de hete brij heen draaien: de AVG 

Als je het hebt over e-mailmarketing, dan kun je er niet omheen: de AVG. De Algemene Verordening Gegevensbescherming trad vorig jaar in werking en betekent dat in de gehele EU de regels voor de verwerking van persoonsgegevens op scherp zijn gezet.

Overal in de EU gelden dezelfde regels die nageleefd moeten worden. De Amerikaanse oorsprong van Mailchimp als ActiveCampaign betekent wel dat alle data opgeslagen wordt buiten de EU. Gelukkig hoeft dat geen probleem te zijn. Daarvoor is het EU-US Privacy Shield in het leven geroepen. Dit ‘schild’ beschermt letterlijk de gegevensuitwisseling tussen de EU en de VS.

Toch zijn is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als het om de AVG gaat. Dus zorg ervoor dat je op de hoogte bent van alle regels. Of nog makkelijker: laat ons checken of jij AVG-proof bent! Neem hier contact met ons op.

Kim Schutte

dappr. nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.

toon lef. maak een keus

Je hebt vast een heleboel vragen. Twijfel niet langer en pak die telefoon, typ die e-mail of kom langs als je durft.

Bel ons

dappr. Merk
050 31 83 266

dappr. Marketing & Online
0528 260 631

Mail ons

Algemeen
info@dappr.nl

Support
support@dappr.nl

Bezoek ons

Helperpark 278-2
9723 ZA, Groningen

Van Limburg Stirumstraat 50
7901 AS Hoogeveen