De nieuwe functies van Instagram!

Instagram gaat de concurrentie steeds meer aan met platformen als TikTok en YouTube. Dit merk je aan de functies zoals ‘reels’ en ‘stories’. Ook komen bewegende beelden vaker terug in de ‘feed’. In deze story vertellen we je graag over de veelbelovende ontwikkelingen en interessante updates van instagram.

Instagram is niet langer een app voor delen van foto’s

Uit onderzoek blijkt dat Instagram-gebruikers op zoek zijn naar entertainment. Daarom is Instagram niet langer een app waarin je alleen foto’s kunt delen. Instagram legt de komende maanden ook de focus op de video functies. Sommige features zitten nu in de testfunctie en zijn voor enkele gebruikers zichtbaar en kunnen per land en regio verschillen. Er bestaat ook een kans dat deze test features weer afvallen, maar het geeft wel alvast een kijkje in hetgeen dat je van Instagram kunt gaan verwachten. 

Instagram stories opslaan als concept

Instagram maakt het mogelijk om stories op te slaan als concept. Bij je ‘feed’ is dit al langer mogelijk. Als je bezig bent met een story en vervolgens het proces stopt, krijg je de optie om de story op te slaan als concept. Je kunt deze dus later plaatsen, op een moment dat het jou uitkomt. Het concept wordt 7 dagen voor je bewaard, hiervan krijg je een melding. Ook bij deze functie van Instagram geldt dat deze nog niet voor iedereen actief is. 

Insta stories worden vertaald

Instagram biedt nu ook de optie om stories te vertalen. Als je iemand volgt en de taal niet begrijpt, kun je bovenin het scherm ‘vertaling bekijken’ aanklikken. Onderin het scherm verschijnt dan een paneel waarin de tekst wordt vertaald. Dit geldt wel alleen voor teksten die in de story worden getypt en niet afbeeldingen waarin de tekst reeds verwerkt is. De vertaling wordt door ruim 90 talen ondersteund, waardoor je nog eenvoudiger verschillende nationaliteiten kunt volgen. 

Links delen voor iedereen

Het delen van linkjes via de stories is nu alleen voor gebruikers met meer dan 10.000 volgers of een blauw vinkje hebben. Sinds eind juni wordt deze functie ook getest onder een aantal andere gebruikers, waarbij je een klikbare link-sticker kunt plaatsen. Deze stickers werken op dezelfde manier als de veeglink, alleen dient de bezoeker op de link te klikken. In deze testfase let Instagram op wat voor een soorten linkjes er geplaatst worden en welke type mensen het plaatsen. Men wil namelijk voorkomen dat desinformatie en SPAM worden verspreid. Deze link functie zal voor instagram feed niet beschikbaar worden. 

Reshare-sticker

Momenteel test Instagram ook de functie, waarbij de gebruikers een reshare-sticker kunnen gebruiken. Deze moet het makkelijk maken op posts en reels die recent bekeken zijn, kunnen delen. 

De mogelijkheden van Instagram Reels

Met Reels heb je de meeste kans om niet-volgers te bereiken om zo toch je bereik te vergroten. Het is een groeiend wereldwijd podium waar merken en gebruikers ontdekt kunnen worden. Met Reels Ads is het mogelijk voor bedrijven om een nog groter publiek te bereiken. Dit geeft de gebruiker de mogelijkheid om nieuwe merken te ontdekken. De Reel-advertenties verschijnen net als gesponsorde stories en feeds tussen reguliere Reels en de feed. Ze zijn te herkennen aan het label ‘Sponsored’ of ‘Gepromoot’. 

Daarnaast heeft Instagram de lengte van de Reels verlengd. Het begon ooit met video’s van 15 seconden. In september 2020 werden de 30 seconden Reels al geïntroduceerd. Nu TikTok met een verlenging van 3 minuten kwam, kon Instagram niet achter blijven. Daarom hebben ze nu de 60 seconden Reel geïntroduceerd. Wil je een langer bericht plaatsen? Dan wordt het automatisch een IGTV. 

Instagram denkt ook aan de jonge gebruikers

Aangezien er een groot aantal jonge gebruikers actief is op Instagram en online pesterijen en ongewenste intimidatie toenemen, werk Instagram aan een kinderversie van de app. Ook proberen ze de jonge gebruikers te beschermen in de huidige app tegen ongewenste privéberichten of reacties van onbekenden. 

Een privé account leek hiervoor eerst de oplossing, echter willen jonge contentmakers juist een fanbase opbouwen met een openbaar account. Daarom kwam Instagram eind juli met de volgende aanpassingen (nog niet in Nederland). 

  • Accounts van gebruikers onder de 16 jaar worden standaard op privé gezet. 
  • De nieuwe technologie detecteert Instagram accounts van gebruikers die zich ‘verdacht’ gedrag vertonen op accounts van jongeren. Deze volwassen gebruikers kunnen bij het tabblad ‘Explore’ geen jonge gebruikers meer vinden. 
  • Sinds enkele weken kunnen adverteerders hun advertenties voor jongeren onder de 18 jaar alleen inzetten op basis van leeftijd, geslacht en locatie. Wat inhoud dat ze niet meer getarget worden op basis van interesses, activiteiten in apps of op websites. 

Wil je nog meer uit je Instagram halen? Neem dan contact met één van onze marketeers op. Zij vertellen je graag over de nieuwe online functies op het gebied van Social Media.

Deel dit bericht:
Instagram Jorien Lugtmeyer

dappr. nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.

toon lef. maak een keus

Je hebt vast een heleboel vragen. Twijfel niet langer en pak die telefoon, typ die e-mail of kom langs als je durft.

Bel ons

dappr. Merk
050 31 83 266

dappr. Marketing & Online
0528 260 631

Mail ons

Algemeen
info@dappr.nl

Support
support@dappr.nl

Bezoek ons

Helperpark 278-2
9723 ZA, Groningen

Van Limburg Stirumstraat 50
7901 AS Hoogeveen