online marketing trends 2020
Marketing trends 2020
 

Dé dappr lijst met online marketing trends voor 2020

Rond deze tijd van het jaar zie je ze veel: lijstjes. En nee, we bedoelen geen verlanglijstjes. Alhoewel die ook leuk zijn natuurlijk. Wij hebben het hier over 2020 lijstjes. Wat is up-and-coming en waar moet je echt mee stoppen.

Bij dappr konden we natuurlijk niet achterblijven en daarom hebben wij ook een lijstje gemaakt. Of nou ja, misschien twee. Het lijstje dat je nu voor je hebt gaat over de online marketing trends waarvan wij denken dat je er in 2020 niet meer omheen kunt.

Dit betekent natuurlijk niet dat je hier persé iets mee moet doen. Maar als je slim bent… En kun je het niet alleen, dan staan wij voor je klaar. Om met je te sparren, om je advies te geven of simpelweg voor een goed gesprek en een lekkere bak koffie.

Trend nr. 1: Snel, sneller, snelst

We horen je het bijna denken: “Snelheid? Dat is toch al jaren belangrijk voor de ervaring van de gebruiker?” Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar met de wijzigingen in de Google algoritmes is de focus op snelheid nog essentiëler geworden.

Tel daar nog eens bij op dat steeds meer gebruikers buitenshuis internetten via mobiele data. Daardoor hebben ze een minder stabiele verbinding dan binnenshuis en dat maakt snelheid een topprioriteit. Een langzame site is onacceptabel, zeker omdat er altijd snellere alternatieven zijn.

Trend nr. 2: AI en verdere automatisering

De tools die Google en andere online grootmachten ontwikkelen worden steeds beter. Ze zullen een steeds meer deel uit gaan maken van je dagelijkse leven. Daarmee wordt het ook echt een bruikbare tool voor gebruikers. Als onderneming kun je hier handig op inspringen met kleine AI toevoegingen aan bestaande simpele tools. Bijvoorbeeld chatbots, voice oplossingen en suggestietools.

Een concreet voorbeeld van AI is de komst van Google Duplex. Die plaatst volledig geautomatiseerd een reservering bij je favoriete restaurant. Denk je eens in wat je straks allemaal ‘automatisch’ kan laten doen? En vooral: hoeveel tijd je daar op kan besparen.

Helaas is Google Duplex op dit moment beperkt beschikbaar, maar daar komt snel verandering in. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan hier hoe het werkt!

Maar voordat je helemaal enthousiast wordt, willen we je even wijzen op de ethiek. Want dat is een belangrijk punt voor de ontwikkeling van AI. Ja, je kunt het gaan doen, maar moet dat ook? Wat voor doel heeft het en wat voegt het toe? De ontwikkelaars van AI zullen zichzelf in 2020 steeds vaker deze vraag moeten stellen.

Trend nr. 3: Besturen met je stem

Iets besturen met je stem. Het zal steeds meer voorkomen in 2020. Hiervoor hoef je gelukkig geen stem als een nachtegaaltje te hebben. Een beetje duidelijk articuleren is wel handig. Want samen met AI kunnen systemen steeds beter begrijpen wat we van hen vragen en ons antwoord geven.

Voice, zoals we dit noemen, is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het heeft wel een beetje last van een imagoprobleem. Maar in 2020 denken we bij dappr dat voice dat imago van ‘een leuke gadget’ van zich af gaat schudden. Het wordt straks zelfs onmisbaar, let maar op.

We hadden het eerder al over Google Duplex. Hier zullen waarschijnlijk alternatieven voor op de markt komen van andere grote spelers zoals Amazon, Microsoft en Apple.

De belangrijkste app voor 2020 hoeft niet gemaakt te zijn door een van deze reuzen. De focus ligt vooral op bruikbaarheid. De techniek is er, maar nu voor het juiste probleem de juiste oplossing nog vinden.

De app die voice onmisbaar maakt, komt er in 2020. Let maar op. Ontwikkel jij deze?

Trend nr. 4: Samen komen we er wel uit

Je kunt beter meerdere tools hebben die allemaal iets heel goed kunnen, dan één die het net niet kan. In de afgelopen jaren zijn dit soort tools verder ontwikkeld. Ze noemen dit ook wel de village-of-tools. In 2020 ontwikkelt dit zich verder.

Deze tools kunnen vervolgens met elkaar samenwerken. Daardoor wordt bijvoorbeeld je dasboard opeens heel inzichtelijk, omdat er één workflow is en je meerdere data kan verzamelen op één plek.

Trend nr. 5: Inzichtelijke marketing, ja het kan!

Alles is online meetbaar. Maar doen we dat ook genoeg? En wat doen we dan precies? In het komende jaar zal de focus liggen op inzichtelijkheid, zowel online als offline. Het is daarom belangrijk doelen te stellen en de meetbaarheid ervan als focus te hebben. Bij dappr zeggen we: Weg met alle hippe nietszeggende termen en focus op metrics die bijdragen!

Trend nr. 6: Keuzes maken

Oké, hier smokkelen we een beetje. Dit is niet echt een trend, maar wel belangrijk voor een marketeer of degene die de beslissingen maakt. Keuzes maken is een gegeven, je kunt simpelweg niet alles doen.

Toch is dit wel een trend als het aankomt op 2020. Je zult namelijk keuzes moeten gaan maken. Waar ga je in mee en wat laat je liggen? Wat voegt iets toe aan het bedrijf en wat niet? Kies je voor Black Friday of ga je bewust een andere weg? Sluit je je aan bij platforms zoals bol.com en Amazon of blijft het bij een eigen fysieke en online winkel?

Het is helemaal aan jou

Concluderend kunnen we stellen dat 2020 het jaar wordt van bezinning. Met z’n allen terug naar de basis en nadenken over volgende stappen. Wordt een initiatiefnemer, geen volger. Wees dappr. Daar weten wij alles van, dus mocht je hier hulp bij nodig hebben. Je weet ons te vinden.

Deel dit bericht:
Chris van den Ende

dappr.gemaakt

Everts Grond Weg Waterbouw

New Energy Coalition

KinderGordijnen

Omega

Omega

Woonvacature

woonvacature

Omexom

Omexom

Het Origineel

Blauwe Cross

Blauwe Cross

Zuidema Groep

Keizer Kliniek

Keizer

HZG

HZG

Goed Nieuws

Goed Nieuws makelaars

Mekander

Mekander

Waterontharder

Samen weg werken

Samen weg werken

Laude

Laude

De Wemmenhoeve

De Wemmen Hove

Lambertz & Visser

Visser

De Ooster

De Oostergast

Albarello

Albarello

Driewielfiets aanhanger

Fijnhout Drenthe

Uiterwijk Winkel Verzekeringen

Netwerk Zon

Holst dakbedekking

dappr.nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.