wat is brand added value

Brand Added Value

Creëer meerwaarde voor jouw merk, product of organisatie, dat is wat brand added value inhoudt. In deze story vertel ik je er graag meer over. Want het lijkt zo simpel, maar niets is minder waar. 

Elk merk wil gekenmerkt en geassocieerd worden met positieve ervaring, kwaliteit, prijs of een unieke toegevoegde waarde. Het komt dan ook voor dat mensen verkeerd geïnformeerd worden over wat een merk eigenlijk is of doet. Voor veel mensen is een merk gewoon een logo dat als onderscheidende factor fungeert tussen concurrerende producten. Maar een merk is meer dan dat! Succesvolle merken hebben een zorgvuldig verhaal, een persoonlijkheid en een eigen identiteit. Die vormt een boodschap ter versterking achter het product of de aangeboden diensten. 

Perceptie van de klant

Een merk dient dynamisch te zijn, zodat het zich kan aanpassen aan de marktveranderingen die plaatsvinden. Daarbij speelt de behoefte van de klant een belangrijke rol. Je kunt dus wel zeggen dat een merk in de geest van de consument leeft, waarbij verschillende elementen worden verzameld om de perceptie van de klant te creëren

Het is daarom van belang dat je merk een verlengstuk vormt van de waarden die bij jouw organisatie, product of dienst behoren. Het vinden van ‘jouw uniek’ is waar het om draait, om de klant over te laten gaan tot de aankoop van een product/dienst. Na verloop van tijd, kan met het slim inzetten van marketing, de perceptie van het product/dienst die unieke identiteit gecreëerd worden. Waarbij de merk en product grenzen vervagen. 

Brand added value

De identiteit van het merk zal vervolgens helpen bij de aankoopbeslissing van de klant. Dit komt door de meerwaarde die door het merk is gecreëerd. De klant heeft nu een merkassociatie en dit zorgt voordelen bij het kopen van jouw merk, ten opzichte van de concurrentie. In de marketingwereld wordt het creëren van toegevoegde waarde aangeduid met de term ‘brand added value’. Hoe je dit bereikt? Ik heb even een aantal belangrijke troeven voor je samengevat:

Merkbekendheid

Merkbekendheid spreekt voor zich. Hoe meer mensen je merk kennen, hoe groter de kans dat ze een producten of dienst af zullen nemen. Deze merkbekendheid helpt bij het vertrouwen, vooral wanneer een consument het product koopt in een sector waarin hij niet vaak winkelt. Daarom is het van essentieel belang dat het bereik van marketingcampagnes worden vergroot, om met een zo breed mogelijk publiek te communiceren. 

Waargenomen kwaliteit

De waargenomen kwaliteit bepaalt de prijs van een producten. Zo heeft een item met een langere levensduur een hogere waarde en zijn mensen ook bereid om dit te betalen. De kwaliteit van een product levert dus toegevoegde waarde. Voor sommige producten (auto’s, machines etc) is deze troef zeer belangrijk. Echter is het wel dat de uitgesproken kwaliteit waar gemaakt moet worden. Als dit niet het geval is, dan heeft dit een nadelig effect op het merk, waarvan het misschien moeite heeft om te herstellen. 

Merkassociaties

Merkassociaties zijn essentieel om de reputatie van een merk waar te maken. Hierbij gaat het erom hoe een merk zich presenteert. Het is dan meer dan alleen een product. Dit geldt vooral bij producten met een emotionele waarden, zoals auto’s, kleding en lifestyle artikelen. Of het nu een bewust keuze is of niet, mensen kopen merken om een verlengstuk van zichzelf te presenteren. Daarom speelt de emotionele merkassociatie een belangrijke rol. Dit beïnvloedt namelijk ook aankopen die gedaan moeten worden. Met behulp van ‘product placement’ of door het gebruik van een beroemdheid, wordt het merk in context gebracht en dring het binnen in de levensstijl van de afnemer. Wat op zijn beurt ook helpt om de merkbekendheid en de merkherinnering te vergroten.  

Merkloyaliteit

Merkloyaliteit helpt van loyale klanten een soort van merkambassadeurs te maken. Zij promoten het merk binnen hun sociale groepen, waardoor het bereik van het merk wordt vergroot. Het merk wordt daardoor op een persoonlijke manier gepromoot. Hierdoor zijn mensen eerder geneigd de mening van vrienden over een merk te vertrouwen en zullen het daarom eerder proberen. Het is gratis marketing en daarom is het van essentieel belang dat je goed voor je bestaande klanten zorgt. 

Een ander voordeel van het behouden van loyale klanten is het vermogen om eenvoudiger de markt met een nieuw product te betreden. Loyale klanten kennen het merk en zijn eerder geneigd om een nieuw product aan te schaffen.  

Het creëren van meerwaarde

De invloedrijke factor is het creëren van meerwaarde. De meerwaarde zorgt voor een snellere aankoopbeslissing, als gevolg dat de omzet van je bedrijf groeit en de reputatie wordt verhoogd. Het vergroten van de merkwaarde biedt kansen, omdat de afnemer een duidelijk gedachte en gevoel heeft bij een merk. Apple is hier een mooi voorbeeld van. Zij waren innovatief op het gebied van mobiele telefonie. Zo is de iPhone de afgelopen jaren verder ontwikkeld, maar daarbij is de concurrentie ook toegenomen. Toch weet Apple die meerwaarde te creëren, waardoor de consument blijft kopen, ondanks dat er al vergelijkbare toestellen met dezelfde functies worden verkocht. 

Brand added value verhoogt de waarde van een organisatie en de effectiviteit van marketingcampagnes zal daardoor ook vergroten. Dit komt doordat de naam van het merk steeds vaker wordt herkend en dit levert concurrentievoordeel op. Het maakt het ook mogelijk om de prijs van een product te verrekenen met een merk, wat ertoe kan leiden dat een premiumprijs wordt gerekend. Door de merkloyaliteit, emotionele waarde en productvraag zal het echter alsnog verkocht worden. 

Wil jij ook een meerwaarde creëren? Dan helpen wij jou graag.

Deel dit bericht:
Jorien Lugtmeyer

dappr. nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.

toon lef. maak een keus

Je hebt vast een heleboel vragen. Twijfel niet langer en pak die telefoon, typ die e-mail of kom langs als je durft.

Bel ons

dappr. Merk
050 31 83 266

dappr. Marketing & Online
0528 260 631

Mail ons

Algemeen
info@dappr.nl

Support
support@dappr.nl

Bezoek ons

Helperpark 278-2
9723 ZA, Groningen

Van Limburg Stirumstraat 50
7901 AS Hoogeveen