Bouwstenen voor een sterk merk
 
  1. Merkessentie
    Het bestaan van een merk wordt bepaald door de merkessentie, oftewel de reden waarom je doet wat je doet en wat je gelooft dat waar is. Een mooi voorbeeld is het moderne merkdenken van Simon Sinek.
  2. Visie & Missie
    Daarnaast is de visie van groot belang, waarbij je je droom voor de wereld beschrijft en hoe je het leven van mensen wilt verbeteren. Het merk moet duidelijk maken wie je bent, waar je voor staat en wat je belofte is, wat verder gaat dan alleen geld verdienen. Het vaststellen van een missie geeft daarbij focus en richting.
  3. Merkwaarden
    De merkwaarden zijn de principes die het merk hanteert en laten zien waar het voor staat. Deze waarden fungeren als een kompas en geven richting aan het merk. 
  4. Merkbelofte
    De merkbelofte is wat het merk belooft en wat het waarmaakt, vanuit het perspectief van de klant. Het merk moet laten zien hoe het het leven van de klant mooier, beter en makkelijker maakt en waarom de klant het merk zou moeten vertrouwen.
  5. Identiteit
    De identiteit van het merk is het gezicht en de stem van het merk. Merken met persoonlijkheid zijn veel succesvoller omdat mensen een connectie willen maken, niet met een kille dienst of statisch product. Een merk heeft een visuele en verbale identiteit, vergelijkbaar met het gezicht en de stem van een persoon.
  6. Omgeving
    De omgeving waarin het merk zich bevindt is ook belangrijk, zoals de markt waarin het opereert en de positionering ten opzichte van andere aanbieders. Daarnaast gaat het om de doelgroep, hoe deze bereikt kan worden en via welke kanalen en locaties. Het merk moet aantrekkelijk blijven voor toekomstige werknemers, klanten en leveranciers en daarom moet er gekeken worden naar welke producten en diensten hierbij passen en hoe de ideale klantreis eruitziet.

Het bouwen van een sterk merk vereist investeringen in tijd, energie en een lange adem. Deze bouwstenen zijn van toepassing op ambitieuze ondernemers of merkeigenaren die hun bedrijf willen laten groeien en loyale klanten willen aantrekken die speciaal voor hen kiezen. Het werkt niet als je niet gelooft dat je bedrijf uniek is, als je denkt dat je merk/bedrijf één van velen is, als je niet op zoek gaat naar datgene waarin jij het verschil kunt maken, als je te graag over jezelf praat en als je je niet wilt verplaatsen in wat de klant echt wil.

Wij geloven dat iedere organisatie iets unieks en eigens heeft

Bouwen alleen grote bedrijven zoals Heineken, Coca Cola of Nike een merk? Absoluut niet! Elke ondernemer, elk bedrijf bouwt aan een merk, of ze dat nu bewust doen of niet. Als je niet actief werkt aan je eigen persoonlijkheid, dan zullen anderen dat voor jou doen. Dit is wat mensen over jou zeggen wanneer je niet aanwezig bent, zoals Jeff Bezos van Amazon ooit zei.

1. Zorg voor “brand awareness”; onbekend maakt immers onbemind
2. Manage de “brand expectations”; merken moeten voor een constant verwachtingspatroon zorgen
3. Creëer “brand appeal”; zorg voor een merk dat “hoofd en hart” weet te raken
4. Samen zorgt dat voor “brand preference”; merkvoorkeur bij de doelgroep

Hulp nodig? Neem contact met ons op.

Deel dit bericht:
Jorien

dappr.gemaakt

Everts Grond Weg Waterbouw

New Energy Coalition

KinderGordijnen

Omega

Omega

Woonvacature

woonvacature

Omexom

Omexom

Het Origineel

Blauwe Cross

Blauwe Cross

Zuidema Groep

Keizer Kliniek

Keizer

HZG

HZG

Goed Nieuws

Goed Nieuws makelaars

Mekander

Mekander

Waterontharder

Samen weg werken

Samen weg werken

Laude

Laude

De Wemmenhoeve

De Wemmen Hove

Lambertz & Visser

Visser

De Ooster

De Oostergast

Albarello

Albarello

Driewielfiets aanhanger

Fijnhout Drenthe

Uiterwijk Winkel Verzekeringen

Netwerk Zon

Holst dakbedekking

dappr.nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.